• Archief BDU

8 Euro per afvalcontainer

KAAG EN BRAASSEM Het college van burgemeester en wethouders heeft een voorstel opgesteld over de nieuwe tarieven voor het huishoudelijk afval. Vanaf 2019 zou elk eenpersoonshuishouden 130 euro als basistarief betalen en meerpersoonshuishoudens worden voor 200 euro aangeslagen. Daarnaast moeten inwoners 1,50 euro betalen voor iedere restafvalzak van 60 liter, die in een ondergrondse container gedumpt wordt. Mensen met een eigen grijze minicontainer betalen 4,50 euro per lediging voor een container van 140 liter en maar liefst 8 euro per keer voor een container van 240 liter. De gemeenteraad moet hierover nog haar oordeel geven. Wethouder Yvonne Peters (VVD) staat helemaal achter dit voorstel. Door de inwoners te laten betalen voor het restafval, dat ze laten weghalen, wordt het principe 'De gebruiker betaalt' beter gehanteerd. Volgens haar is het mogelijk om goedkoper uit te zijn op de eindafrekening als je het restafval maar een keer per maand langs de kant van de weg zet. De vaste lasten dalen namelijk met zo'n 70 euro. Peters: ,,Voor 70 euro minder kun je al aardig wat containers aan de kant zetten.'' Dit jaar werd het systeem 'Afval Anders' ingevoerd. Hoewel er veel minder restafval wordt aangeboden, is er ook een stijging van de dumping van het aantal afvalzakken naast de ondergrondse containers te zien. De hoeveelheid restafval is in het eerste kwartaal met meer dan de helft gedaald van 1,3 miljoen kilo naar 661.000 kilo. Maar het ingezamelde herbruikbare afval, zoals GFT, glas, plastic en papier steeg slechts met 364.000 kilo. En dus is er 300.000 kilo aan afval 'verdwenen'. Waar is dat afval gebleven? De wethouder kan alleen maar haar vermoedens uiten. ,,De hoeveelheden van het afval dat bij het afvalbrengstation gebracht wordt, zitten er niet bij. Ik weet vrij zeker dat kleine bedrijven en ZZP-ers hun afval in de privébak deden. De tijd zal leren of er een inhaalmoment in zit, of dat mensen bewust hun producten kopen. Er zijn ook inwoners, die extra grijze bakken gekocht hadden om hun vuil in te dumpen. Maar de vuilniswagens nemen deze extra bakken niet meer mee, omdat ze niet gechipt zijn.'' Deze tweede bakken strategie werd volgens de wethouder met name gebruikt bij recreatiewoningen en caravans. Peters: ,,We hadden er geen enkele controle op, of mensen een tweede bak hadden.'' Er komt een apart raadsvoorstel om inwoners met een stoma of medisch restafval te compenseren met een korting van 80 euro per jaar. De gemeente schat in, dat zo'n 110 huishoudens hier gebruik van zullen maken.